February 22, 2012

enam perkara




Assalamualaikum reader's
=)




boleh tak bukak-2 je entry ni dah ada muka kakak yang comel ni ? hehehe. ( gelak macam kuda jap )

okay la, hari ni di malam yang sunyi sepi ini kakak nak buat entry pasal ENAM PERKARA !


"Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada enam : jika bertemu maka berilah salam, jika tidak kelihatan maka bertanyalah, jika sakit maka jenguklah, jika mengundang maka penuhilah, jika bersin dan mengucapkan hamdalah maka jawablah (dengan mengucapkan 'yarhamukallah' , dan jika meninggal dunia maka hantarkanlah (ke kubur)." (HR Muslim)


berdasarkan hadis di atas tersebut dapatlah kita rungkaikan apa yang sepatutnya dilakukan oleh seorang Muslim terhadap Muslim yang lain. meh kita baca apa yang kakak nak huraikan dekat sini pasal enam perkara tuh. sama ada kita buat atau tak. check it out !

 1. Beri salam
 - bila selalunya kita akan bagi salam kat orang ? jarang-2 la kan kita jumpa orang kita nak bagi salam. sama jugak lah dengan diri kakak sendiri. semua manusia tak sempurna. tapi Alhamdulilah, kalau dekat sekolah tuh kakak kalau selisih dengan cikgu-2, tak pernah lagi la miss nak bagi salam. bila kita bagi salam, means kita hormat dan hargai kewujudan seseorang itu di sekeliling kita. bayangkan kalau kita ada kat satu tempat tuh, then orang buat tak tawu dengan kita, senyum pon tak, apatah lagi salam. apa kita rasa ? mesti kita rasa sentap kan ? so, sebab tuh la bila kita nak buat sesuatu kita kena letakkan diri kita sama dengan situasi orang lain, baru kita faham apa rasanya. kadang-kadang kakak pon pelik la dengan abah kakak. tetiba dia bagi salam kat orang. kakak tanya la, sapa orang tuh, kawan abah ker. abah jawab, tak lah, tak kenal pon. pastu kakak mesti akan tanya lagi, then kenapa bagi salam pastu siap sembang-2 lagi. so, sekarang baru la kakak tahu kenapa abah kakak buat macam tuh. lagi pun, senyum tuh kan sedekah. kalau kita bagi salam kat orang, kan tanda mesra. boleh la eratkan silaturrahim. insyaAllah.

 2. Cuba yang terbaik penuhi undangan 
- sebagai manusia yang bertimbang rasa dan berperikemanusiaan, cubalah untuk menyenangkan hati orang lain dengan melakukan apa yang disukainya. contoh yang paling dekat dengan perkara kedua ini adalah memenuhi undangan. undangan yang dimaksudkan macam kenduri kahwin ke majlis makan malam ke majlis tahlil ke bacaan yassin ke majlis perpisahan ke dan macam-macam undangan lagi. yang pastinya undangan tersebut tidaklah terarah kepada yang bertentangan dengan syariat Islam. macam kenduri kahwin tuh dia macam special case jugak kadang-2 sebab bila terlalu banyak sangat kenduri hari yang sama, memang susah nak hadirkan diri. boleh jadi jugak, lokasi tuh jauh kan. kalau kita tak boleh nak hadikan diri, seelok-eloknya telefon la si pengundang nak maklumkan yang kita tak dapat hadir. takda la tuan rumah tertunggu-tunggu kita sampai lewat malam. ingat, apa-2 yang kita buat, cuba letakkan diri kita di tempat orang itu. practise !

3. Beri nasihat jika diminta 
- perkara ketiga ni jarang-2 lah berlaku dalam hidup kita kan. bukannya tak ada, tapi jarang-2. pakar motivasi mungkin golongan yang selalu akan diminta untuk memberi nasihat. tapi kadang-2 kawan-2 kita pon ada jugak kan mintak pandangan dan nasihat kita tentang sesuatu perkara. so, apa lagi, jalankan la hak anda. kalau kita diminta untuk memberi nasihat maknanya kita ni someone. someone that have something to give and share. jadinya, janganlag dok buat kedekut ilmu pulak. apa salahnya kita bagi nasihat kalau benda tuh boleh memperbaiki keadaan. jadilah orang yang baik terhadap orang lain. pesan untuk diri sendiri jugak ni. 

4. Doa jika dia bersin 
- haaaaccchuuum ! alamak, bersin la pulak kan. apa yang kita buat ? ucaplah Alhamdulilah. tapi kalau orang lain yang bersin, apa hak kita ? apa yang kita perlu buat ? janganlah pulak lari sebatu bila kawan kita tuh bersin, sebaliknya doakan dia. tahu tak doanya maca mana ? kalau yang bersin itu lelaki, ucaplah YAR HAM KALLAH. kalau yang bersin itu perempuan, YAR HAM KILLAH. mudah kan ? senangnya nak dapat pahala. praktis okay ! (=

 5. Melawat jika dia sakit
- kita jangan pernah lupa untuk menziarah orang yang sakit sebab kalau kita tak buat macam tuh, belum tentu masa kita sakit nanti orang akan ziarah kita balik. kena lah ingat, setiap kebaikan yang kita buat tuh ada balasannya. InsyaAllah. jangan la tunggu sampai hamba Allah tesebut meninggal, baru nak melawat. Nauzubillah la kan. kita tak mintak, tapi jangan la buat macam tuh. tak baik. apatah lagi yang sakit tuh ahli keluarga kita. jangan terlalu sibukkan diri dengan pekerjaan sendiri sedangkan mak ayah kita sakit, kita tak balik nak melawat.  

6. Menghantar jenazah ke kubur jika dia mati ( paling kurang melawat si mati )
- Innalillahi wainna ilaihi raji'un. kakak pernah buat perkara ni dua kali. dua-2 di tempat yang sama. arwah tok dengan wan kakak. masa tuh sedih memang sedih sangat-2. tambah-2 masa arwah wan. masa arwah tok tak nangis langsung. tapi sedih  jugak. sekarang rasa rindu sangat kat diorang. semoga roh mereka tenang di sana, InsyaAllah. kakak pernah iring jenazah tok kakak dari penang balik ke kampung kat kedah. dalam van jenazah tuh, kakak sedih sangat. nak baca yassin pon tersedu-sedu. tapi mak kakak cuba tenangkan kakak. tak baik meratapi kematian. kesian pada arwah tak tenang nanti.   : (


apa yang kakak harapkan, dengan tulisan kakak di blog ni , kita semua cuba jadi yang terbaik dan selalu memperbaiki diri. kejar pahala dan syurga, InsyaAllah. renung-renungkan dan selamat beramal. kakak pon masih dalam proses pembelajaran. sedang mengenal diri dan cuba menaik taraf diri menjadi orang yang lebih baik. Assalamualaikum semuanya.  =)


p/s : hasil rujukan buku motivasi Prof Madya Hj Izuddin Hj Ali ( Izzi ) 

 

Terima Kasih Sebab Sudi Baca, Like Jangan Tak Like. ( =

No comments: